Vi har talt med nogle af de tidligere elever fra - Musiklinjen / MGK

Vi har stillet nogle tidligere elever spørgsmål om deres oplevelser med DTA og hvordan, de er kommet videre ud i den store verden.

Gry Colding Ebbesen – MoonBee

MoonBee Foto: Asbjørn Kragh
MoonBee Foto: Asbjørn Kragh
Hvad laver du nu? 

Mit liv er, som mange andre kreative, et patchwork sammensat af både undervisning, brancheformidling, koncerter og selvfølgelig det skabende aspekt som soloartist. Jeg arbejder bl.a. som Banddoktor hos Grobund Bandakademi, som underviser i sang og sangskrivning og spiller en del som live musiker, både med mit soloprojekt MoonBee, men også med andre musikere. 

Hvad er det gode ved at gå på DTA?

MGK var på mange måder en almendannelse i alle de discipliner, der findes indenfor musikkens verden. Jeg havde ikke studeret musik i gymnasiet, og kom derfor med begrænset kendskab til mange af bifagene (bl.a. hørelære, teori, SSB (sang, spil og bevægelse) og faktisk også til sammenspil, som jo ellers er et af grundelementerne i et virke som rytmisk musiker. 

Derudover gav det mig et livsnødvendigt netværk af dygtige musikere, som i dag til stadighed er en del af min bevægelse i musikbranchen. Et netværk, der i høj grad blev katalysator for, at jeg overhovedet kom ind på konservatoriet og i dag lever af musikken. 

Det sammenhold, der var mellem MGK’erne de år jeg gik der, var noget ganske særligt, og jeg husker tilbage på det som nogle år, hvor min kreativitet og evner som musiker voksede eksponentielt i takt med styrken af de venskaber, jeg skabte der. 

Hvad har du taget med fra MGK på DTA?

Minder fra to mageløse år, hvor jeg både udviklede mig som musiker og menneske, samt en lyst til at dykke ned i musikken som håndværk og kunstform. 

Men måske vigtigst af alt, en tro på at man sagtens kan leve af musikken (noget som kan virke ekstremt odiøst, når man står på den anden side) og noget som ufatteligt få mennesker opfordrer en til at opsøge, fordi vejen virker umulig, kringlet og ubønhørlig hård. Jeg vil dog også gerne tilføje, at det er den også til tider, men også enormt rummelig, nysgerrig, smuk og inderlig, og alt dette vil jeg helst ikke være foruden. 

ELLEN ØSTERVIG BATHUM – ELBA

Hvad laver du nu? 

I øjeblikket lever jeg af at spille og skrive musik under mit artistnavn ELBA. 

Derudover har jeg én dag i ugen, hvor jeg underviser i sang, sammenspil, teori-og hørelærer. Jeg elsker min hverdag og elsker den frihed, der i høj grad er forbundet med et artistvirke. Man skal dog være enormt skarp i sine prioriteringer og forventninger til egen arbejdsevne, hvilket jeg øver mig enormt meget i. 

ELBA
ELBA
Hvad er det gode ved at gå på MGK?

Da jeg gik på MGK, var der et rigtig godt sammenhold blandt eleverne. Jeg fik nogle rigtig gode venner – venner som spiller i mit band den dag i dag. Derudover synes jeg, at lærerstaben var enormt gode til at give den enkelte elev rum og plads til at udfolde sig kreativt, på den måde som eleven selv ville. Lærerne var gode til at skabe et rum for eleven, som kreativt og selvstændigt individ på en måde, som jeg ikke har oplevet i skoleregi hverken før eller efter MGK. Derudover var (og er nok stadigvæk) niveauet rigtig højt blandt eleverne på MGK i Holstebro. 

Hvad har du taget med fra MGK og DTA?

MGK gav mig som nævnt, gode venner og bandmakkere, og gjorde også, at jeg kunne komme ind på konservatoriet og blive kandidat i sang, og det er jeg meget taknemmelig over. 

 

Karl Kristian Thuesen

Hvad laver du nu? 

Jeg lever som selvstændig musiker på fuld tid med egen virksomhed.

Efter 4 forskellige slags afslag på Musikkonservatoriet, har jeg taget en pædagogisk uddannelse på VIA University College i Aarhus.

I dag udgiver jeg min musik selv, men samarbejder med et uafhængigt booking selskab omkring større koncerter. Det er vigtigt for mig at skabe vækst og gode miljøer rundt i krogene i Midt- og Vestjylland, hvilket jeg gør som koncertarrangør og klummeskribent for Dagbladet Ringkøbing-Skjern. 

Hvad er det gode ved at gå på MGK?

MGK har været min mulighed for at prøve alt, hvad jeg gerne har villet prøve indenfor musikbranchen. Relationerne og rammerne er fantastiske, og mulighederne er helt op til den enkelte. 

Jeg fandt mit første band, spillede koncerter for flere tusinde mennesker, indspillede i professionelle studier, fik taget hul på sangskrivningen og sangen, og kom ud og gøre lige netop det, jeg havde drømt om flere år forinden.
Helt personligt tænker jeg dog mest på det sociale og på de mennesker, jeg fik lov at følges med. Vi brugte virkelig meget tid sammen, og flere af dem har jeg stadigvæk daglig kontakt med her 5 år senere. 

Karl Kristian Thuesen
Karl Kristian Thuesen
Hvad har du taget med fra MGK og DTA?

MGK har givet mig muligheden for at arbejde med mig selv gennem musikken. Det bruger jeg dagligt.  

Jeg har også taget relationerne med mig videre i mit virke som solist. Når det er ualmindelig hårdt, at være musiker – og det er det nogle gange –  så kender jeg en masse mennesker, der ved hvordan, det føles, og det betyder meget. Musikken som branche er desværre stadig meget præget af konkurrence. Her er det vigtig at have gode venner, der bakker hinanden op.

Sidst, men ikke mindst, så har jeg lært, at man godt kan tage sin egen plads på musikscenen, endda helt uden at gå på kompromis. Jeg spillede Lars Lilholt til optagelsesprøven på MGK, og selvom vi stadig griner lidt af det, var der plads til at dyrke det folkelige og umildbare, blandt dygtige jazzmusikere, udvidede akkorder og svære skalaer. Nu står jeg som spirende sanger og sangskriver og skriver mig ind i en tradition af folkekære troubadourer. Og det er da fantastisk!