Samskabelse af billeder og musik

Forestil dig at blive sat i en gruppe med nogen, du ikke kender og skulle samarbejde? 
Det lyder skræmmende for de fleste, men bag frygten er der som bekendt uanede muligheder. Således også på Dansk Talentakademi, hvor nogle af eleverne fra filmlinjen og MGK netop har gennemført et tværfagligt forløb:

”Jeg har lært, at det fungerer meget bedre, når det er musik, der er komponeret specifikt til filmen, fortæller Christian Ravn Thomsen fra filmlinjen. 

Ellinor Olson fra MGK supplerer:

”Jeg synes, det har gjort meget, at man putter noget visuelt på vores musiker-tankegang. Altså det at se noget kreativt, der gør noget særligt. Dengang vi filmede, havde vi musikken kørende, mens vi filmede, så vi levede os ind i det. Det gjorde noget særligt.” 

Opgaverne – samskabelse og feedback
Den første opgave i forløbet var, at alle grupper fik tilsendt et stykke film uden lyd på, som de selv skulle lave musik til. Med andre ord, så skulle de underbygge filmen med lyd. 

Anden del af forløbet bestod af en anden opgave. Her trak grupperne en scene, som de så skulle lave et minuts film og lyd til. Det lyder måske nemt, men i virkeligheden er det utrolig svært. Og scenerne bød da også på kreativitet, da der blandt andet var en bombescene og en afslutningsscene med en hængt mand. 

Læring og konklusion
Efter begge opgaver fik eleverne feedback og dernæst fremlagde de deres produktioner.

Og konklusionen efter forløbet er klar:
”Jeg har lært at tænke musik ind langt tidligere i processen, når man laver film frem for at have det som en eftertanke”, siger Christian Ravn Thomsen.